Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön

​Asiointi päivystyksessä

Ennen lähtöä päivystykseen

  1. Soita aina neuvontaamme, puh. 02 313 8800.
  2. Arvioi päivystyskäynnin tarve ja kiireellisyys.

Ota mukaan

  • KELA-kortti
  • Tiedot voimassa olevasta lääkityksestäsi ja allergioistasi
  • Astmasuihkeet ja insuliinit
  • Alle kouluikäiselle neuvolakortti

Sisään tullessa, saapuminen päivystykseen

Ota itsellesi vuoronumero heti oven vierestä ja siirry tuloaulan sohvalle odottamaan vuoroasi. Sisääntuloaulan aulahoitaja neuvoo ja avustaa tarvittaessa.

Omat perustiedot ja lääkehoidot on hyvä palauttaa mieleen ennen hoitajan luo menoa.

Hoitaja pyytää sisään ja kirjaa tarvittavat tiedot järjestelmään sekä tekee hoidon tarpeen arvioinnin. 

Tuloaulassa meillä on kahvi-, virvoitusjuoma- ja välipala-automaatit, jotka toimivat kolikoilla.

Huomioithan, että pysäköinti on maksullista sairaanhoitopiirin alueilla. 

Pyrimme välttämään erilaisten virusten ja bakteereiden leviämistä päivystyksessä, siksi tiloissamme ei ole lehtiä. Toivomme asiakkaidemme muistavan hyvän käsihygienian, odotusauloissa on käytössä käsien pesualtaat sekä käsidesiautomaatit.

Hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon ohjaus (Triage)

Päivystyksessä hoidetaan äkillisesti sairastuneita ja loukkaantuneita potilaita ympäri vuorokauden. Hoitaja arvioi aina ensin päivystykseen tulevan potilaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden.

Hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoitoon ohjauksessa kirjataan tarvittavat tiedot järjestelmään ja arvioidaan hoidon tarpeesi. 

Sinut ohjataan odotusaulaan odottamaan joko lääkärin tai sairaanhoitajan tapaamista. 

Sinut voidaan ohjata tarkkailuhuoneeseen, jossa sinulle tehdään tarvittavat tutkimukset ja eri alojen lääkärit ottavat tarvittaessa kantaa hoitoosi. Jos oireesi eivät vaadi päivystyksellistä hoitoa, sinut voidaan ohjata kotihoitoon tai varaamaan aika omalle terveysasemalle tai -keskukselle.

Odotusaulassa odottaessasi on hyvä miettiä valmiiksi säännöllinen lääkityksesi ja mahdolliset allergiasi. Kannattaa myös kysyä, jos hoidossa tulee esiin mieltä askarruttavia asioita.

Mikäli päivystyksellisen hoidon tarvetta ei ole, potilas ohjataan ottamaan yhteyttä arkipäivänä esimerkiksi työterveyshuoltoon tai omalle terveysasemalle tai -keskukselle. Arvion hoidon tarpeesta tekee terveydenhuollon ammattilainen joko puhelimitse tai paikan päällä.

Tutkimukset ja toimenpiteet

Osa tutkimuksista voidaan tehdä jo ennen lääkärille pääsyä, esimerkiksi virtsanäyte, verenpaine ja sydänfilmi.

Lääkärin määräämiin laboratorio-, röntgen- ym. tutkimuksiin voi joutua odottamaan. Tutkimustulosten valmistuminen vie aikaa. Tutkimustulosten valmistuttua lääkärisi kertoo tuloksista ja päättää jatkohoidosta.

Odotusaika on hoitoaikaa, jolloin vointiasi seurataan. Mikäli vointisi muuttuu odotellessasi, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle.

Kotiutus tai jatkohoito

Kotituessasi saat tarvittaessa kotihoito- ja seurantaohjeet sekä mahdollisesti sähköisen reseptin lääkehoitoa varten. Sähköinen resepti lähetetään suoraan apteekkiin. 

Mahdollisesti tarvittavat todistukset esim. työnantajalle tai matkakuluihin olisi hyvä kertoa jo kotiutustilanteessa hoitajalle.

Hoitokertomuksesi löytyy sivustolta www.kanta.fi, kun lääkärin teksti on valmis.

Kotiseurannassa oireidesi kiireellisyys voi muuttua, minkä vuoksi uusi yhteydenotto saattaa olla tarpeen.

Jos oireesi vaativat sairaalahoitoa, sinut siirretään jatkohoitopaikkaan.

Toivomme päivystyskäyntisi sujuvan hyvin!

Päivitetty: 23.5.2017 14:10
Luotu: 3.5.2017 13:41