Siirry sisältöön

Asiointi päivystyksessä

Ennen lähtöä päivystykseen

  • Soita neuvontaamme, puh. 02 313 8800 tai arvioi Omaolon avulla, millaista hoitoa tarvitset.
  • Arvioi tilanteesi kiireellisyys.

Ota mukaan

  • Kela-kortti
  • Lääkelista / tiedot voimassa olevasta lääkityksestä
  • Tiedot allergioista
  • Astmasuihkeet, insuliinit ja silmätipat
  • Alle kouluikäiselle neuvolakortti.

Saapuminen päivystykseen

Pysäköinti

  • T-sairaalan pihalla on maksullisia pysäköintipaikkoja. 
  • Pysäköinti on sallittu vain sille merkityllä alueella. 
  • Pysäköinnin valvonnasta huolehtii Aimo Park. 
  • Pysäköinnin voi maksaa kolikoilla, kortilla tai EasyPark-sovelluksella.

Sisään tullessa

  • Ota vuoronumero oven vierestä ja odota vuoroasi palvelupisteelle.
  • Palvelupisteen henkilökunta tarkastaa henkilö- ja lähiomaistietosi sekä antaa vuoronumeron hoidon tarpeen arviointiin.
  • He neuvovat ja avustavat sinua tarvittaessa.
  • Tuloaulasta löytyy kahvi-, virvoitusjuoma- ja välipala-automaatit, jotka toimivat kolikoilla. Varmista aina ensin hoitajalta pitääkö sinun olla ravinnotta.
  • Palauta mieleesi säännöllinen lääkityksesi sekä mahdolliset allergiasi.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Odotusauloista löytyy käsienpesualtaat sekä käsidesiautomaatit.

Hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon ohjaus

  • Päivystyksessä hoidetaan äkillisesti sairastuneita ja loukkaantuneita potilaita ympäri vuorokauden.
  • Hoitaja arvioi aina ensin päivystykseen tulevan potilaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden.
  • Sinut voidaan ohjata odotusaulaan odottamaan joko lääkärin tai sairaanhoitajan tapaamista. 
  • Sinut voidaan ohjata tarkkailuhuoneeseen, jossa sinulle tehdään tarvittavat tutkimukset ja eri alojen lääkärit voivat ottaa kantaa hoitoosi.
  • Sinut voidaan ohjata kotihoitoon tai varaamaan aika esimerkiksi työterveyshuoltoon tai omaan terveyskeskukseen, mikäli oireesi eivät vaadi päivystyksellistä hoitoa.

Tutkimukset ja toimenpiteet

  • Osa tutkimuksista voidaan tehdä jo ennen lääkärille pääsyä, sinulta voidaan pyytää esimerkiksi virtsanäyte, mitata verenpaine ja ottaa sydänfilmi.
  • Lääkärin määräämiin laboratorio-, röntgen- sekä muihin tutkimuksiin voi joutua odottamaan. Tutkimustulosten valmistuminen vie aikaa.
  • Tutkimustulosten valmistuttua lääkärisi kertoo tuloksista ja päättää jatkohoidosta.
  • Mikäli vointisi muuttuu odotellessasi, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle.
  • Kannattaa kysyä hoitohenkilökunnalta, mikäli hoidon aikana ilmenee mieltä askarruttavia asioita.

Kotiutus tai jatkohoito

  • Mikäli oireesi vaativat sairaalahoitoa, sinut siirretään jatkohoitopaikkaan.
  • Mikäli pääset kotiutumaan päivystyksestä, saat tarvittaessa kotihoito- ja seurantaohjeet sekä mahdollisesti sähköisen reseptin lääkehoitoa varten. 
  • Sähköisellä reseptillä määrätyn lääkkeen voit hakea mistä tahansa apteekista.
  • Mikäli tarvitset todistuksen esimerkiksi työnantajalle tai matkakuluihin, ilmoitathan tämän sinua hoitavalle henkilökunnalle hyvissä ajoin ennen kotiutusta. Lääkärintodistuksista ja -lausunnoista sairaala perii vahvistettujen taksojen mukaiset maksut.
  • Hoitokertomuksesi löytyy sivustolta www.kanta.fi, kun lääkärin teksti on valmis.
  • Mikäli oireesi pahentuvat kotiseurannassa, ota uudelleen yhteys päivystyksen puhelinneuvontaan 02 313 8800.
  • Lasku päivystyskäynnistä lähetetään kotiisi.

Halutessasi voit antaa palautetta käynnistäsi sähköisellä palautelomakkeella.

Toivomme, että päivystyskäyntisi sujuu hyvin!

Päivitetty: 16.10.2019 15:10
Luotu: 3.5.2017 13:41