Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön

​Potilasturvallisuus

Turvallinen ja laadukas hoito on kaikkien yhteinen etu. Henkilökuntamme huomioi turvallisuuden kaikessa toiminnassa ja seuraamme potilasturvallisuuden tilaa päivittäin.

Varmista potilasturvallisuutta

1. Riittävät tiedot
Sinua hoitavilla henkilöillä tulee olla riittävät tiedot oireistasi ja sairauksistasi sekä ajantasaiset yhteystietosi. Ilmoita, jos niissä on tapahtunut muutoksia.

2. Henkilöllisyyden varmistaminen
Muistuta rohkeasti, jos henkilökunta unohtaa kysyä henkilötietojasi mennessäsi esimerkiksi tutkimuksiin, antaessaan sinulle lääkkeitä tai käsitellessään tutkimustuloksiasi.

3. Muistiinpanot
Kirjoita muistiin, mitä haluat kertoa tai kysyä. Pyydä hoitohenkilökunnalta tietoa kirjallisesti muistisi tueksi.

4. Kysy rohkeasti
Kysy hoitovaihtoehdoista ja siitä, miten hoitosi etenee. Kysy myös lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista. Varmista ymmärsitkö asiat oikein.

5. Lääkitys
On tärkeää, että hoitopaikassa ja apteekissa lääkityslistasi on ajan tasalla. Voit pyytää tarkistusta. Omin päin ei pidä muuttaa lääkitystä.

6. Ohjeiden noudattaminen
Noudata saamiasi hoito-ohjeita. Kerro, jos se tuottaa sinulle vaikeuksia.

7. Osallistuminen
Osallistu oman hoitosi suunnitteluun ja päätöksentekoon. Anna palautetta saamastasi hoidosta.

8. Kivut
Kerro, jos sinulla on kipuja, missä ja miten ne tuntuvat?

9. Omaisen tai läheisen läsnäolo
Läheinen tai omainen voi halutessasi osallistua hoitoosi.

10. Jos jokin mietityttää
Jos jokin asia mietityttää, ota asia heti puheeksi. Voit myös jälkikäteen olla yhteydessä sinua hoitavaan tahoon.

Menikö jokin pieleen?

Jos teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle.

Katso palautekanavat.

Päivitetty: 18.8.2016 9:21
Luotu: 20.11.2013 10:39

 Katso myös

​Potilaan opas

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) opas potilasturvallisuudesta potilaille ja heidän läheisilleen.