Siirry sisältöön

kuntoutus

Ennen leikkausta

Sydänleikkaukseen on hyvä valmistautua. Tärkeää on huolehtia toimintakyvyn ja kunnon ylläpitämisestä. Leikkausta odottaessa voit liikkua ja kuntoilla voinnin mukaan, oireiden sallimissa rajoissa. Hyvä toimintakyky ja lihaskunto edistävät toipumista leikkauksen jälkeen.

Ennen leikkausta sinut kutsutaan sydänleikkauspotilaan moniammatilliseen ryhmäohjaukseen. Fysioterapeutilta saat tietoa kuntoutumisen etenemisestä sekä leikkauksen jälkeen tehtävistä harjoituksista. Hengitysharjoitteet tulisi aloittaa kotona jo ennen leikkausta.

Sairaalavaihe

Fysioterapia ja kuntoutumisesi alkavat jo teho-osastolla. Leikkauksen jälkeisenä päivänä sinut autetaan istumaan ja vähitellen jalkeille. Myös hengitysharjoitukset alkavat fysioterapeutin ohjaamana.

Voimat kohentuvat vähitellen ja aluksi saat tukea liikkumisessa. Voinnin mukaan pääset omatoimisesti kävelemään vuodeosastolla. Omalla aktiivisuudellasi voit edistää toipumista. Tapaat fysioterapeutin usean kerran sairaalavaiheen aikana.

Toipilasvaihe

Toipilasvaihe alkaa kun kotiudut sairaalasta ja se kestää n. 2-3 kuukautta. Sairaalavaiheessa olet saanut fysioterapeutilta ohjeet kuntoutumisen jatkamiseksi kotona. Kotona sinun on tärkeä jatkaa hengitysharjoituksia ja yläraajojen liikeharjoitteita saamiesi ohjeiden mukaan.

Sopivaa liikuntaa toipilasvaiheessa on kävely ja kuntopyörän polkeminen voinnin mukaan. Liikunta aloitetaan lyhyillä kävelylenkeillä. Ensin lisätään liikuntakertoja, sitten matkaa ja vasta lopuksi vauhtia. Rasituksessa saat hieman hengästyä, mutta suorituksen aikana Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta.

Sinun tulee välttää ylävartalon riuhtaisevia liikkeitä, äkillisiä ponnisteluja ja painavien taakkojen nostamista sekä kantamista. Ensimmäisenä kuukautena leikkauksen jälkeen saat nostaa 2 kg taakkoja ja toisena kuukautena 5 kg taakkoja.

Kunnon ylläpitovaihe

Sydänleikkauksen tavoitteena on toimintakyvyn ja elämänlaadun parantaminen. Kunnon ylläpitovaiheessa on tarkoitus oppia ja rohkaistua liikkumaan säännöllisesti. Fyysistä aktiivisuutta on hyvä ylläpitää hyöty- ja arkiliikunnalla, kuten reippaasti kävellen, puutarha- tai kotitöitä tehden. Hyötyliikuntaa tulisi kertyä lähes päivittäin, vähintään 3-4 kertaa viikossa n. 30 - 60 minuuttia kerrallaan.

Lisäksi on tärkeää, että huolehdit kestävyyskunnon sekä lihasvoimien ylläpysymisestä ja/tai kohenemisesta. Kestävyysliikunnalla harjoitat sydän-, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Sinun tulee harjoitella (saamiesi ohjeiden mukaan) niin, että hengästyt ja saat hikoilla. Harjoita kestävyysliikuntaa mielellään 3-4 tuntia viikossa, 20 - 60 minuuttia kerrallaan. Sopivia liikuntalajeja ovat mm. sauvakävely, reipas kävely, pyöräily, uinti ja tanssi. Tärkeää on, että löytäisit itsellesi mielekkäitä tapoja liikkua.

Kestävyyskunnon lisäksi muista harjoittaa lihaskuntoasi tekemällä suurien lihasryhmien harjoitteita 2-3 kertaa viikossa. Lihaskuntoa voit harjoittaa esimerkiksi kuntosalilla, liikuntaryhmissä tai kotivoimisteluohjelmaa noudattaen.

Liikunta ja harjoittelu on aina hyvä aloittaa alkulämmittelyllä jolloin kehosi valmistautuu harjoitteluun ja rasittavampaan liikkumiseen.  Liikunnan lopettaminen venyttelyyn sekä loppuveryttelyyn auttaa palautumisessa lisäten hyvän olon tunnetta. Jos liikuntasuorituksen aikana ilmenee sydänoireita, tulee liikuntasuoritus lopettaa ja odottaa oireen helpottumista. Jos sinulle on määrätty nitrovalmiste pidä se mukanasi liikkuessasi.

 

Päivitetty: 24.1.2018 14:16