Siirry sisältöön

Tyks Akuutti — Päivystyspotilaan älykkäät oirearviot, etähoito ja hoitoonohjaus

Tavoitteenamme on uudistaa ja monipuolistaa päivystyspotilaiden palveluja. Sähköisenä etäkäyntinä on tarkoitus hoitaa 30 % puheluiden määrästä ja 5 000 vastaanottokäyntiä vuodessa.

Palveluita kehitetään kansallisesti koko ajan asiakasystävällisemmäksi — tahdomme olla osa tätä kokonaisuutta.

Kaavio toimintamalleista nyt ja tulevaisuudessa. Selitetty tekstinä kuvan alla.

Toimintamallit tulevat muuttumaan nykymallista, jossa asiakas on osa eri ammattilaisten ympärillä tapahtuvaa toimintaa. Tulevaisuudessa toiminta on asiakaslähtöistä, jolloin ammattilaisten järjestelmistä tulevat tiedot sekä asiakkaan antamat tiedot ovat eri ammattilaisten käytettävissä, palveluvalikoima laajenee sekä automaattiset päättelyt tulevat tueksi.

Käytössämme olevat sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut

Etkö tiedä millaista hoitoa tarvitset?

Päivystyshelpin avulla selvität miten toimia eri tilanteissa. Päivystyshelppi tukee ja neuvoo hoitoon hakeutumisessa. Vaihtoehtojasi ovat:

  • Hoida kotona (saat palvelusta tukea ja ohjeita itsehoitoon).
  • Ota yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.
  • Soita hätänumeroon 112.

Päivystyshelppi tarjoaa sinulle ohjeita hoidon ja palvelun tarpeen arvioimiseksi, hoitoon ohjaamiseksi ja itsehoidon tueksi äkillisissä terveysongelmissa. Palvelu tukee sinua äkillisen terveysongelman tai tapaturman sattuessa ja ohjaa sinut oikea-aikaisesti oikean avun piiriin jo ennen kuin otat yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.

Päivystyshelppi ei anna arviota yksittäisen oireen vakavuudesta eikä se korvaa ammattilaisen tekemää henkilökohtaista hoidon tarpeen arviota. Palvelu on tarkoitettu yli 16-vuotiaille.

Päivystyshelppi neuvoo hoitoon hakeutumisessa. Klikkaamalla kuvaa siirryt Päivystyshelpin nettisivuille.

Omaolo.fi tuo terveys- ja sosiaalipalvelut kotisohvalle

Omaolo.fi on verkkopalvelu, joka ottaa sinut mukaan edistämään hyvinvointiasi yhdessä julkisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Sen käyttö on helppoa ja se säästää sinut jonottamiselta sekä turhilta hoitokäynneiltä.

Omaolon oirearvio kertoo luotettavasti, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin. Jos käynti esimerkiksi terveysasemalla on tarpeen ja oma alueesi on mukana Omaolossa, saat varattua palvelussa ajan ammattilaiselle tai tiedon siitä, minne ottaa yhteyttä. Vaikka et kirjautuisi Omaoloon tai se ei olisi käytössä alueellasi, saat perustiedot suositellusta jatkosta ja vinkkejä alueesi palveluihin.

Omaolosta saat muun muassa reseptin tai voit pyytää sairauslomaa. Omaolon kautta ammattilaiset myös saavat paremmat ennakkotiedot sinusta, jolloin asioita ei tarvitse selittää moneen kertaan. Omaolo on Omakannan kumppani ja palvelut voivat jakaa tietoja sinun suostumuksellasi.

Omaolo-logo.

Päivystystalosta toimintaohjeita ja tietoa äkillisten terveysongelmien varalle

Päivystystalo auttaa, neuvoo ja ohjaa äkillisissä terveysongelmissa missä ja milloin vain apua tarvitset.

Päivystystalo on terveydenhuollon ammattilaisten kehittämä eTerveyspalvelu. Päivystystalo tarjoaa tukea päätöksentekoon, tietoa ja toimintaohjeita äkillisten terveysongelmien varalle sekä teemme päivystyspoliklinikoiden toimintaa tutuksi.

Äkillisen oireen tai tapaturman yllättäessä löydät Päivystystalosta toimivat työkalut hoidon tarpeen arvion tekemiseen itsellesi tai läheisellesi sekä itseäsi lähimpänä sijaitsevan päivystyksen tai lähimmän palvelevan apteekin löytämiseksi. Päivystystalosta löydät lisäksi ohjeet hätätilanteessa toimimiseen sekä keskeisimmät ensiapuohjeet. Päivystystalo tarjoaa kaikille avoimia ja maksuttomia ensiapuverkkokursseja, joiden avulla voit kehittää omia ensiapu- ja auttamistaitojasi tositilanteessa.

Päivystystalon ovet ovat aina avoinna. Voit etsiä tietoa ja käyttää työkaluja milloin ja missä vain. Kaikki Päivystystalon palvelut ovat käytettävissä verkkoyhteydessä olevalla puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.

Päivystystaloon kehitetään jatkossa lisää uusia, sähköisiä hoidon tarpeen arvion ja palveluohjauksen työkaluja.

Päivystystalo logo.

Päivystykseen? Soita ensin 116117

Päivystysapu 116117 -palvelusta saat sosiaali- ja terveydenhuollon neuvontaa ja ohjausta luotettavasti ja nopeasti. Palvelu on tarkoitettu kiireellisiin, ei-hätätilanteisiin erityisesti päivystysaikana. Kun oma terveysasemasi on kiinni, saat apua äkillisiin terveysongelmiin soittamalla maksuttomaan numeroon 116117.

Soita numeroon ennen päivystyspoliklinikalle hakeutumista. Terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat puheluusi vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa (esim. kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu) soita hätänumeroon 112.

Päivystysapu 116117.

Päivitetty: 1.3.2021 14:24
Luotu: 20.10.2016 14:36